Bliv medlemLogin
december 2, 2024

Indsigt fra årets kundeundersøgelse 2024: Sådan tænker kunderne i branchen

Vi har netop gennemført og præsenteret resultaterne af vores årlige kundeundersøgelse 2024 til vores julenetværksmøde i november. Undersøgelsen giver en unik og eksklusiv indsigt i, hvordan kunderne i IT-branchen tænker, prioriterer og bekymrer sig – data som ikke er tilgængelig andre steder.

Resultaterne er ikke bare interessante i sig selv – de kan bruges aktivt af jer som medlemmer til at påvirke forretningsstrategier, kommunikationen med kunderne og ikke mindst beslutninger relateret til IT og digitalisering.

IT-branche analytiker og konsulent Anders Elbak præsenterede resultaterne af undersøgelsen under overskriften: “Cybersikkerhed, Compliance, Kompetencer, Klima og Kunstig Intelligens – Udfordringer og muligheder for outsourcing-leverandører i 2025”.

Et spejl på kundernes virkelighed

Kundeundersøgelsen giver et værdifuldt billede af den virkelighed, kunderne står i – og hvad de forventer af jer som leverandører og samarbejdspartnere. Det handler om meget mere end tilfredshed; det handler om ansvar, bekymringer og fremtidige krav.

Her er tre nøgleindsigter fra årets undersøgelse:

1. Kunderne forventer ansvar ved prisændringer

Halvdelen af kunderne i undersøgelsen mener, at IT-leverandører har et ansvar i forbindelse med prisstigninger og ændrede betingelser. Kunderne har et ønske om gennemsigtighed og dialog omkring nye løsningsforslag – og det kan vidne om, at pris ikke kun handler om økonomi, men også om tillid.

2. Cybertrusler er højt på agendaen

Der er generelt en bred bekymring for cybertrusler blandt de adspurgte kunder – hele 88 % særligt i forhold til permanent tab af data. 73 % frygter desuden de potentielle økonomiske og markedsmæssige konsekvenser, i form af betydelige omkostninger. Det er en tydelig indikation på, at sikkerhed ikke længere blot er en teknisk detalje, men en central del af forretningen.

3. IT skal være mere energieffektivt

Undersøgelsen peger også på, at IT er et af de områder, hvor kunderne ser et behov for øget energieffektivitet. Bæredygtighed er ikke kun et emne for produktion og transport – det gælder i høj grad også digital infrastruktur og systemvalg.

Vil du gerne høre mere?

Som medlem har du adgang til hele undersøgelsen, inklusive detaljerede grafer, data og alle key take-aways. Rapporten kan være et stærkt værktøj i både at forstå kundernes behov og aktuelle bekymringer, og interne strategiske drøftelser.

Er du ikke medlem – eller vil du høre mere om fordelene ved et medlemskab i Danish Cloud Community? Kontakt os.

Code of conduct

Det står vi på mål for

Danish Cloud Communitys Code of Conduct er medlemsvirksomhedernes fælles retningslinjer for god adfærd i forhold til medarbejdere, kunder, leverandører, øvrige aktører i branchen samt ikke mindst miljøet.

Nulstil adgangkode

Indtast din email for at nulstille din adgangskode

Log ind her