16. oktober 2025

Artikel: “Disse temaer fylder mest for den danske cloud-sektor lige nu”

Kristoffer Ingemand Stener Petersen, 16. oktober 2025. Artikel i Computerworld.

Finn Vagner er direktør for toneangivende dansk cloud-forening: Disse temaer fylder ifølge ham mest for den danske cloud-sektor lige nu.

Interview: Lige nu er der en særlig række temaer, der fylder hos de danske hosting- og driftsleverandører, fortæller Finn Vagner, direktør for Danish Cloud Community. ” Vi har en tæt dialog med de store amerikanske leverandører, som vi er meget afhængige af på det danske marked,” siger han.

Der sker meget i det danske cloud-marked for tiden, og derfor er der mange opgaver for aktørerne på det marked.

Det handler om ny lovgivning og ændrede vilkår for partner virksomheder.

Danish Cloud Community (DCC) er en dansk organisation for medlemmer, der leverer hosting og drift af it-ydelser i cloud.

Foreningen tæller medlemmer som Itm8, EG, Team.Blue, Aeven og flere endnu.

Der er både store og små virksomheder med, og derudover har organisationen Microsoft og Lenovo som associerede medlemmer.

I alt bliver det til omkring 60 medlemmer.

Organisationen er en netværksorganisation, hvor branchen kan mødes, men den er også et talerør, som arbejder politisk og erhvervsmæssigt med at tale med politikere og tech-giganter.

Blandt andet har DCC været meget kritisk over for Broadcoms opkøb af VMware samt Microsofts licenser, hvor DCC var med i en klagesag i EU gennem organisationen Cispe.

Lige nu er der flere temaer, der fylder for danske hosting- og driftsleverandører, fortæller organisationens administrerende direktør Finn Vagner, som har siddet på posten i omkring tre år.

Noget, der er meget fokus på, er at tale med relevante parter om Data Act og EU Digital Network Act (DNA). Det er nemlig lovpakker, som kommer til at få indflydelse på medlemmerne.

Derudover skal der føres dialog med tech-giganter om rimelige rammevilkår for partnere og forhandlere, eksempelvis fylder Microsofts nye partnervilkår en del.

Dertil er der hele debatten om digital suverænitet.

Taler med de store amerikanske selskaber

Fordi Danish Cloud Community repræsenterer en del virksomheder, der er forhandlere af og partnere med store tech-virksomheder, er det vigtigt at have en dialog med tech-giganterne for at sikre, at de ikke gør livet surt for partnerne.

Særligt i forbindelse med Broadcoms opkøb af VMware og de mange ændringer, det har medført for VMwares kunder og partnere, har den danske organisation åbent kritiseret Broadcom efter fejlslagne forsøg på dialog.

”Det fylder meget blandt vores medlemmer. Vi har været i dialog med Broadcom om vilkårene, men de er ikke interesserede, for de har besluttet sig for, hvilken vej, de vil gå med det her opkøb,” siger Finn Vagner til Computerworld.

Han forventer, at VMwares konkurrenter vil lukrere på det her. Blandt andet er Nutanix blandt medlemmerne i DCC.

”De (VMware, red.) kommer nok til at miste en masse kunder. Men dem, de har tilbage, er sikkert ret lukrative,” siger Finn Vagner.

Microsoft-vilkår

Derudover har Microsoft også for nylig gennemført ændringer i sit partnernetværk. Og netop Microsoft har DCC et særligt forhold til.

Det skyldes blandt andet, at det danske marked er meget præget af Microsoft-løsninger og Microsoft-partnere. Derudover har DCC som nævnt været med i en sag mod Microsoft, inden en aftale blev indgået.

DCC har faste møder med Microsoft, hvor forskellige emner diskuteres.

De nye partnervilkår som indebærer omsætningskrav og en række andre krav til partnerne, er det, der fylder meget lige nu.

”Mange af kravene er rimelige nok, fordi vi i branchen lever af at levere stabilitet, men nogle af dem rammer vores medlemmer, og gør tingene sværere,” siger Finn Vagner.

Blandt andet betyder vilkårene, at partnere, der ikke sælger Microsoft-løsninger for en million dollar eller mere om året, bliver en indirekte partner, hvilket betyder, at de bliver håndteret af en distributør frem for at have direkte kontakt til Microsoft.

Samtidig har distributørerne også fået nye omsætningskrav, så der er også sket en konsolidering, og det er ikke sikkert, at distributørerne kan håndtere alle de nye partnere.

”Mange forhandlere skal i stedet serviceres gennem en distributør, hvilket der ikke er noget galt med, men det er ikke sikkert, at distributørerne har de nødvendige kapaciteter til at betjene mange nye partnere,” siger Finn Vagner og fortsætter:

”De nye vilkår er ikke groet i vores baghave. De kommer helt fra toppen af Microsofts ledelse som et forsøg på at forberede virksomheden på, hvordan AI kan påvirke produktsuiten.”

Hvordan ser du fremtiden for små partnere?

”Jeg ser fortsat, at der vil være små og mellemstore partnere. Mange virksomheder outsourcer deres it til mindre forhandlere, og de kan godt have brug for at komme ud til en mindre forhandler med 20-30 ansatte, hvor de kan kigge på hinanden i øjenhøjde frem for at komme ud til et kæmpe konsulenthus.”

”Det ved de amerikanske tech-giganter også godt,” siger han.

Han fortæller også, at det er meget ligeligt fordelt i forhold til, hvor meget organisationen taler med politiske aktører, og hvor meget der bliver talt med leverandører.

”Vi arbejder tæt med Cispe, som vi er en del af. Mens Cispe forsøger at påvirke i EU, forsøger vi at trække Cispe i retning mod de små og mellemstore, da Cispe har en del store medlemmer,” lyder det.

En balancegang

Det er et særligt forhold, når organisationen både skal agere talerør for en masse forhandlere og partnere af tech-giganter, samtidig med, at den skal forsøge at være uenig med de store tech-selskaber i mange sager.

Det er da også en balancegang, som Finn Vagner anerkender, da han bliver spurgt ind til det.

”Der er selvfølgelig en balance. Vi har en tæt dialog med de store amerikanske leverandører, som vi er meget afhængige af på det danske marked,” siger han og fortsætter:

”Vi afholder faste møder med Microsoft, hvor vi taler om, hvordan vi bedst muligt arbejder sammen.”

”Vi har også stigende kommunikation med Google Cloud og AWS, som viser en interesse. Og vi er også interesserede i at have en dialog med dem.”

Han understreger dog, at selv om dialogen er stigende med de andre store cloud-leverandører, er det ikke til DCC’s netværksmøder, at de skal begynde at forsøge at sælge.

”Vores medlemsmøder er beregnet til netværk og ikke salg, så det er ikke der, de associerede medlemmer kommer med deres salgspitch, men det er klart, at det er nemmere at etablere kontakt angående forretning, når man har mødtes,” siger han.

Ved siden af jobbet som direktør for Danish Cloud Community er Finn Vagner direktør for virksomheden IHM.

Læs artiklen i Computerworld her.

Det står vi på mål for

Danish Cloud Communitys Code of Conduct er medlemsvirksomhedernes fælles retningslinjer for god adfærd i forhold til medarbejdere, kunder, leverandører, øvrige aktører i branchen samt ikke mindst miljøet.

Nulstil adgangkode

Indtast din email for at nulstille din adgangskode

Log ind her